tisdag 20 mars 2012

Om att överleva Huddinge


Det börjar snöa på vägen till pendeltåget. Lätta flingor som yr i ishavsvinden som dykt upp från ingenstans. Som om vädergudarna fått nys om vart vi är på väg. För det snöar alltid i Huddinge.


Trängs på pendeltåget, fastnar med A i diskussion om något säkert oviktigt men många gånger intressantare än världen utanför pendeltågsvagnen, och missar nästan att gå av. Men går av. Flemingsberg. Rulltrappan fungerar för en gångs skull, men annars är sig likt. Som det brukar. Och snöflingorna blir fler.


Vi irrar i korridorer. Letar efter B någonting, ett rum som ser ut som alla andra rum, i korridorer som ser ut som alla andra korridorer. Och det är väldigt stort och väldigt lite SÖS och vi längtar tillbaka. Hittar salen, utan den kaffevagn vi tyst hoppats på, hittar de rangliga bänkarna som nästan rasar ihop när någon sätter sig framför, vilket någon gör eftersom rummet är nästan fullt. Geriatrik. Hon är inte alls dålig på att prata men vi är enormt dåliga på att lyssna. Och bilderna är fyllda med staplar som alla säger nästan samma sak, och vi vandrar mellan tillstånden stupurös och somnolent. När vi försöker lyssna. Vilket vi ändå gör ganska stor del av tiden, men 4 timmar är lång tid i ett rum nästan utan luft, och ganska ofta vandrar blicken ner på telefonen eller ut genom fönstret. Där det snöar uppåt nu. Bara i Huddinge snöar det uppåt.


Så blir det tillslut lunch och vi letar oss genom evighetslånga korridorer som känns öde till kandisrummet som känns allt annat än öde. Microkön sträcker sig ut i korridoren, och vi väntar snällt på att värma våra sorgligt ihopsatta matlådor. Äter till slut ljummna fiskbullar ihoptryckta på kanten av ett bord. Och älskar just nu SÖS mer än någonsin. Rummet saknar fönster, men vi vet att det snöar ute.  


Och på eftermiddagen lär vi oss om fallrisk och osteoporos, och ser film i dålig upplösning om demenssjukdom. Och håller oss mirakulöst nog vakna helt utan kaffe, eftersom pressbyrån är enormt långt bort och risken att gå vilse på vägen tillbaka är för stor att ta. Missar precis tåget och konstaterar på den iskalla plattformen att vi är att vi är igenom 20% nu. Fyra dagar kvar. Av Huddinge. Och säkert av snö. 


Det är egentligen inte ett dugg synd om oss. Man överlever Huddinge. Det är det många som har gjort. Och snö i mars. Det har ännu fler. Men när jag klev ut från södra station hade det slutat snöa. Såg SÖS fasad trona mot blå himmel. SÖS, där solen nästan alltid skiner. Och längtade. Längtade hem.

7 kommentarer:

  1. Men våningarna är ju är ju färgkodade!? Och trapphusen numrerade!

    SvaraRadera
  2. Jojo, övertygad om att ett system finns. Men korridorerna är ändå väldigt många. Och lika, innan man klurat ut det där med färgkodningen. Ja, efter också, skulle jag nog vilja påstå...

    SvaraRadera
  3. Idag är det sol, kanske även i Huddinge hoppas jag! Och snart är 40% avklarade.

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag har läst din blogg rätt länge nu. Efter att ha läst det här inlägget så kom jag och tänka på att ens vänner måste väl också spela in för trivseln? Om jag minns rätt kom dina närmsta klassvänner på SÖS och en person lyckades byta dit. Numera har det tagit bort kompisvalet och förbjudit alla byten (de är stenhårda).
    Så flera som vill gå med sina kompisar väljer Huddinge som kompisval. Ibland känns det bara som alla rackar ner så mycket på Huddinge - och det är lite tråkigt. Jag har jobbat mycket på SÖS och skall vara på SÖS nu (T4-T6), och har alltid trivts väldigt bra där - men har insett att det är inte lika kul när man inte har nära vänner på plats att dela allt med! Hoppas dock att jag kommer trivas lika bra som du verkar ha gjort längre fram! Lär nog åka ut till Huddinge med pendeln några gånger - för att hälsa på vännerna ;)

    Bara en liten reflektion! Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du har en poäng i att det känns roligare om man har kompisarna med, men samtidigt vet jag att det brukar bli bättre och bättre med tiden. Jag tycker att man oftast blir ett rätt bra gäng med tiden, även om man ibland inte klickar med alla i början. Det brukar bli bättre och bättre. :)

      Radera
  5. Visst är vännerna viktiga! Och som jag avslutade med, särskilt synd om mig är det inte, trots en vecka i Huddinge... Jag har haft väldig tur att hamna med de jag vill där jag vill hela året. Och mitt nedrackande baseras på en ytterst subjektiv känsla- objektivt är det inget fel på HS, och jag vet många som stormtrivs där med. Håller med sista kommentaren, om att man blir ett bra gäng. Det är flera jag umgås mycket med på SÖS och verkligen tycker om som jag inte hade sagt ett ord till under preklin. Så det kommer säkert ordna sig!

    SvaraRadera
  6. Antar att du redan har sett den här filmen om att vara läkarstudent i Huddinge:

    http://www.youtube.com/watch?v=3s2aCr-g94o

    Det må vara långt att åka och oändliga korridorer, men man blir i alla fall bra på självförsvar :)

    SvaraRadera